Szkoły muzyczne – zajęcia dodatkowe dla dzieci

Muzyka łagodzi obyczaje. Słynna sentencja polskiego publicysty, Jerzego Waldorffa, od lat towarzyszy miłośnikom dziedziny, jaką jest szeroko pojęta muzyka. Ta ostatnia pełni ważną rolę w życiu niemalże każdego człowieka. Posiada szczególną zdolność wzbudzania i podtrzymywania emocji niezależnie od naszego wieku, płci czy pochodzenia. Przy muzyce potrafimy się bawić, smucić i przeżywać najważniejsze chwile naszego życia. Gra na instrumentach uczy cierpliwości i kształtuje kolejne pokolenia. Śpiew umila czas i jest bardzo popularnym źródłem rozrywki od niepamiętnych czasów. To między innymi dlatego każdy człowiek od najmłodszych lat powinien w mniejszym lub większym stopniu mieć kontakt z muzyką. W dobie dwudziestego pierwszego wieku ułatwiają to prężnie działające szkoły muzyczne, które coraz częściej można spotkać nie tylko w większych miastach, ale również w małych miejscowościach. Dlaczego warto obcować z muzyką każdego dnia? Co dają dodatkowe zajęcia z gry na instrumencie? Każdy świadomy rodzic powinien znać odpowiedzi na te pytania, ponieważ mogą mieć one niebagatelny wpływ na zdrowie i rozwój młodego człowieka.

 Szkoły muzyczne – historia w pigułce

Kiedy na świecie pojawiła się muzyka? Trudno określić dokładną datę, jednak badania archeologiczne udowadniają, że nawet ludzie pierwotni potrafili wykonywać instrumenty muzyczne. Rozwój szeroko pojętej muzyki z pewnością wiąże się z okresem starożytności. Gra na lirze czy harfie umilała ludziom czas i spełniała różne funkcje w życiu społecznym. Okres średniowiecza kojarzy się przede wszystkim z rozwojem muzyki kościelnej. Z tamtego czasu pochodzą wspaniałe pieśni i chorały. Nie trudno domyślić się, że kolejny przełom w zakresie muzyki dokonał się w renesansie. W tamtym czasie powstawały kolejne instrumenty, rozwijał się również taniec i śpiew oraz muzyka świecka. Barok jest z kolei matką opery. W zależności od specyfiki epoki, muzyka przedstawiała się w bardzo zróżnicowanym świetle. Jedno pozostawało jednak niezmienne – ludzie chętnie uczyli się gry na instrumencie, śpiewu czy tańca. W XIX wieku dobrze wychowana panienka z dobrego domu potrafiła grać na jakimś instrumencie. Zazwyczaj był to fortepian. Muzyki uczyły wtedy – najczęściej zamieszkujące na tej samej posesji co uczennice – guwernantki. W dobie dwudziestego pierwszego wieku zaczęły pojawiać się profesjonalne szkoły muzyczne, które organizują zajęcia nawet dla kilkuletnich dzieci. 

Szkoła muzyczna a rozwój dziecka

Alfred Tomatis, profesor badający zagadnienie stymulacji słuchowej u dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji, dokonał niezwykłych odkryć związanych z aparatem słuchu. Udowodnił bowiem, że ten ostatni umożliwia nie tylko słyszenie różnych dźwięków, ale odpowiada również za równowagę, kontrolę mowy czy orientację w przestrzeni. Jego badania wykorzystywane są dzisiaj przy leczeniu wielu dziecięcych chorób, takich jak dysleksja czy autyzm. Dzięki zajęciom muzycznym dziecko szybciej rozwija wiele umiejętności, które w życiu dorosłego człowieka okazują się bardzo potrzebne. O jakich umiejętnościach mowa? Warto wspomnieć przede wszystkim o usuwaniu wad związanych z wymową. Nauka śpiewu stanowi doskonałe ćwiczenie w tym zakresie, chociaż dziecko zazwyczaj nie zdaje sobie z tego sprawy i traktuje lekcje jak dobrą zabawę. Muzyka uczy systematyczności, skupienia i jednocześnie komunikatywności. Lekcje tańca kształtują kondycję i poprawiają zmysł koordynacji ruchowej. Nie należy zapominać o tym, że dziecko na lekcjach muzyki uczy się wrażliwości. Osoby mające styczność z muzyką na co dzień łatwiej wyrażają emocje i są bardziej komunikatywne. Nauka piosenek, nut czy układów tanecznych pozwala ćwiczyć również pamięć. To przekłada się z kolei na wyniki w nauce, ponieważ dzieci uczęszczające na zajęcia muzyczne szybciej i sprawniej zapamiętują informacje przekazywane na tradycyjnych lekcjach, takich jak język angielski, matematyka czy historia. 

Zajęcia w szkole muzycznej

Trzeba pamiętać przede wszystkim o tym, że zajęcia w szkole muzycznej – szczególnie w kontekście najmłodszych grup – organizowane są w formie zabawy. Dzieci uczęszczające na tańce lub do chóru uczą się nowych rzeczy i jednocześnie odpoczywają po ciężkim dniu spędzonym w szkole. Nieco inaczej jest z nauką gry na instrumencie, ponieważ w tym przypadku już od pierwszym lekcji dziecko musi wykazywać zainteresowanie i odpowiednią dozę skupienia. Warto zwrócić uwagę na to, czego oczekuje od zajęć w szkole muzycznej dziecko. Jeśli nie jest gotowe na naukę gry na skrzypcach czy fortepianie, powinniśmy wybrać alternatywny kontakt z muzyką. Na przykład wspomniane zajęcia tańca czy śpiewu. Jeśli chodzi o szkoły muzyczne Poznań czy Warszawa to miejsca, w których znajdziemy dużo sprawdzonych i popularnych działalności. 

Szkoła muzyczna – ale co potem

Ukończona szkoła muzyczna otwiera przed młodym człowiekiem kolejne ścieżki, którymi może podążać. Nie zawsze jest oczywiście tak, że dziecko wiąże swoją przyszłość z muzyką. Niemniej jednak w Polsce można wskazać przynajmniej kilka dobrych uczelni, na których kontynuacja przygody z muzyką wydaje się bardzo interesująca. 

Szkoła muzyczna kształtuje i rozwija dziecko od pierwszych chwil w sali lekcyjnej. Zróżnicowana formuła zajęć układana jest przede wszystkim z myślą o dobru dziecka. Lekcje grupowe oraz indywidualne często dostosowane są do potrzeb uczniów. Warto pamiętać, że każda forma obcowania z muzyką uczy i sprawia najmłodszym przyjemność. Niekoniecznie musi to być gra na instrumencie, której trzeba poświęcić wiele czasu – nie tylko w szkole, ale także poza nią. Warto zwrócić uwagę na to, czym interesuje się nasza pociecha. Czasem jest to śpiew, innym razem taniec. Uszczęśliwianie na siłę zwykle odnosi odwrotny skutek, dlatego zajęcia w szkole muzycznej powinny być dobrane po rozmowie z dzieckiem. W razie takiej potrzeby pomocy udzielają nauczyciele na tak zwanych drzwiach otwartych. Ukończona szkoła muzyczna daje młodemu człowiekowi szersze perspektywy rozwoju i jednocześnie otwiera drzwi do dalszej edukacji muzycznej.